بسم الله الرحمن الرحیم
♨️اضطرار فرج♨️

⭕️با دعا فرج زودتر تحقق می یابد…

🔴 وقتی به برخی کسان گفته می شود: برای ظهور حضرت مهدی دعا کنید می گویند: هر وقت خدا بخواهد، امام ظهور خواهند کرد! گروهی نیز با ناامیدی اظهار می کنند، به این زودی ها امام نخواهند آمد!!!

🔴 باید گفت:

🔺 اولا، بر اساس روایات، ائمه اطهار بارها شیعیان را به دعا برای تعجیل فرج فراخوانده اند و خواست و دعای مردم را در این امر کاملا مؤثر دانسته اند.

🔺 در مورد لزوم دعا برای تعجیل فرج و نقش دعا در زودتر فرارسیدن ظهور، حضرت امام جعفر صادق( ع )فرمودند:
((و قتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خدای متعال به موسی و هارون وحی فرمود که آنها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از 400 سال، 170 سال باقی مانده بود، خداوند، به دعای بنی اسرائیل، از آن 170 سال صرف نظر کرد))

🔺 آن گاه امام ششم علیه السلام فرمودند:((اگر شما شیعیان نیز چنین تضرع و زاری کنید و (فرج ما را بخواهید)، خداوند فرج ما را می رساند؛ ولی اگر دست روی دست بگذارید (و بی اعتنا بمانید)، وقتی کار به نهایت رسید، گشایش فرا می رسد))

🔺 سید محمد تقی موسوی اصفهانی با استناد به این حدیث می گوید:
آنچه از روایات به دست می آید ظاهرا این است که وقت ظهور امام زمان (عج) از امور بدائیه است که امکان پیش و پس افتادنش هست.

🔺 آن عالم پرشور در بخش دیگری از کتاب خویش می نویسد:
ادریس پیامبر نیز-وقتی مورد سوء قصد حکومت طغیانگر زمان خویش قرار گرفت- از میان مردم غایب شد. در دوران غیبت او، پیروانش که در نهایت سختی و شدت قرار داشتند تصمیم گرفتند در پیشگاه خدا توبه آرند. این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را پایان بخشد. ادریس ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلت افتاد و مردم نیز مطیع او شدند.
به همین سان، اگر مردم زمان غیبت به صورت دسته جمعی توبه کنند و قصد یاری امام نمایند، امید آن می رود که خداوند طومار غیبت را در هم پیچد و آن بزرگوار را ظاهرکند.

🔺 مرحوم فقیه ایمانی هم می گوید:
از اخبار و فقرات ادعیه و زیارات بسیاری استفاده می شود که امر ظهور آن حضرت، در اصل وقوعش، یک وعدهای تخلف ناپذیر الهی است؛ ولی زمان وقوع آن از امور بدائیه و قابل تعجیل و تأخیر است. نیز از بعضی اخبار به دست می آید که دعای مؤمنان -هنگامی که با شرایط و آدابش انجام شود- تأثیر به سزایی در تعجیل فرج خواهدداشت.

🔺 تشویق ائمه به دعا برای تسریع فرج بیانگر آن است که حصول فرج و فرارسیدن ظهور، دارای یک زمان تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست. به عبارت دیگر، می توان با دعا فرج را جلو انداخت؛ چنان که بارها یاد کردیم.
درست است که غیبت از اسرار الهی است و ظهور نیز به قطع و یقین رخ خواهد داد؛ اما زمان ظهور ممکن است جلو انداخته شود یا به تعویق افتد. اعتقاد به این حقیقت برای شیعیان که در اصول اعتقادی خویش به اصل «بدا» و تغییر یافتن مقدرات الهی معتقدند ممکن و توجیه پذیر است.

🔺 مرحوم علامه ی مجلسی در شرح روایات مربوط به دعا وقتی به فرمایش حضرت امام صادق می رسد که:
((دعا کن و مگو که کار گذشته است و آنچه مقدر شده است همان می شود و دعا اثری ندارد))
توضیح می دهد:
…باید به بدا ایمان داشت و به این که خداوند سبحان هر روز در کاری است؛ هر چه را خواهد، محو می کند و هر چه را بخواهد، ثبت می کند و قضا و قدر مانع دعا نیستند؛ چون تغییر در لوح (محو و اثبات) ممکن است. گذشته از این، خود دعا نیز از اسباب قضا و قدر است و امر به دعا نیز از همان هاست .

🔺 عکس مطلب نیز صادق است. اگر مردم به مساله ی غیبت امام زمان خویش و طولانی شدن غیبت بی توجهی کنند و با دل های متحد و یکپارچه، فرج آن حضرت را خواستار نشوند، خداوند ظهور آن حضرت را تا انتهایی که برای غیبت در نظر گرفته است و ما از آن اطلاعی نداریم به تعویق خواهد انداخت. البته این نهایت نیز ممکن است هر لحظه فرا رسد و ما در هیچ موقعیتی، مجاز نیستیم از ظهور حضرتش ناامید باشیم.

📚 #آشتی_با_امام_عصر

#استاد_هراتیان

موضوعات: آداب زیارت حجت(عج)
[دوشنبه 1399-06-31] [ 02:45:00 ب.ظ ]